Main Content

פרויקט חברות במכינה – בואו לגלות איך שנת המכינה מעצבת את החניכים

רוצים להבין את השינויים שהחניכים עוברים במהלך השנה? באמצעות טכנולוגיות מתקדמות ושיטות מחקר חדשניות, אוניברסיטת תל אביב ומועצת המכינות מציעות בחינה מדויקת של תהליכי חברות ומנהיגות, במינימום זמן ומאמץ.

  • 21 יולי 2025

פרטי הפעילות

איזור קיום הפעילות כל הארץ

סוג ההצעה\פעילות: שתופי פעולה

הארגון המציע

שם האדם / הארגון המציע: אוניברסיטת תל אביב

אודות האדם / הארגון המציע: הפרויקט זכה במימון של בית ספר סגול למדעי המוח, שמטרתו לקדם שיתופי פעולה מחקריים פורצי דרך. מטרת הפרויקט ליישם כלי מחקר מתקדמים ולקבל תובנות על תהליכים בעולם האמיתי, תוך תמיכה בפרויקטים מקדמי ערכים, דוגמת המכינות הקדם צבאיות.

תיאור ההצעה

קול קורא להשתתפות בפרויקט מחקרי: "חברות במכינה" תיאור כללי אוניברסיטת תל אביב, בשיתוף מועצת המכינות הקדם-צבאיות, מזמינה אתכם להצטרף לפרויקט מחקרי חדשני ומעמיק, שמטרתו להבין כיצד מתפתחים קשרים חברתיים בין חניכים במהלך שנת המכינה. המחקר, בהובלת פרופ' גלית יובל, פרופ' יערה ישורון והדוקטורנטית ארגמן בל מאיר, יבחן דפוסים של תקשורת מילולית ולא-מילולית, לצד התפתחות הקשרים החברתיים לצד שלושה ממדים אישיותיים מרכזיים: מסוגלות עצמית, מנהיגות, ומאפייני אישיות. באמצעות שימוש בשיטות מתקדמות מתחום מדעי המוח, הפסיכולוגיה והבינה המלאכותית, הפרויקט יאפשר לראשי ומדריכי המכינות לקבל תובנות חדשות על הדינמיקה הקבוצתית וההתפתחות של החניכים, ולעקוב אחר השינויים שמתרחשים לאורך השנה. מה כולל הפרויקט? הפרויקט כולל ארבעה מפגשים אישיים קצרים עם כל חניך, בני כ-15 דקות כל אחד, אשר ייערכו לאורך שנת המכינה. המפגשים יתקיימו בצורה מרוכזת במכינה – אנחנו מגיעים אליכם ליום מרוכז בו כל חניך יוצא מהלוז לרבע שעה בלבד. מפגש ראשון בשבוע הראשון של השנה (לא גמיש), שאר המפגשים יתקיימו בצורה גמישה לפי תיאום שלנו מול המכינה, בדצמבר, מרץ ומאי. כל מפגש יתקיים במתחם המכינה בחדר שקט. צוות המחקר יגיע עם ציוד מלא, ויתפעל את ההשתתפות של כלל החניכים ברצף – ללא צורך בליווי של צוות המכינה. הפעילות מתבצעת בצורה עצמאית על-ידי החניך בליווי איש צוות שלנו, במתכונת של שיחת זום מצולמת. במהלך המפגש: 1. החניך שומע שני קטעים הומוריסטיים (כדקה וחצי כל אחד). 2. מתאר שתי חוויות מחיי היום-יום. 3. עונה על שאלונים קצרים בנושאים של אישיות, מסוגלות עצמית ומנהיגות. כל המידע הנאסף על החניכים נשמר תחת שמירה מלאה על סודיות ופרטיות, בהתאם לסטנדרטים המחקריים המחמירים של ועדת האתיקה של אוניברסיטת תל אביב. תנאים להשתתפות 1. המפגש הראשון חייב להתקיים במהלך ארבעת הימים הראשונים לשנת המכינה – זהו תנאי הכרחי להשתתפות בפרויקט. שלושת המפגשים הנוספים ייערכו בתחילת דצמבר, מרץ ומאי, בהתאם לתיאום מראש. 3. השתתפות של לפחות 70% מחניכי המכינה. 4. כל החניכים גרים באותו מתחם כללי (אין פיצול מגורים). 5. המכינה אינה מקיימת פעילות שוטפת עם שלוחות או מכינות נוספות בתדירות גבוהה (לא יותר מאחת לחודש). 7. המידע על הפרויקט יועבר לחניכים מראש, והסכמתם להשתתפות תיאסף לפני תחילת שנת הפעילות. חניכים שטרם מלאו להם 18 יידרשו לאישור השתתפות מאפוטרופוס. הבדיקה הראשונית תעשה על ידי המכינה, אנחנו נעביר את כל המידע שצריך להפצה לחניכים בחודש אוגוסט –חניכים שאינם מעוניינים להצטרף לפרויקט יודיעו על כך טרם תחילת השנה. 8. השתתפות בזום הכנה בשבוע הראשון של אוגוסט, השתתפות בזום לסיכום הממצאים באוגוסט בשנה 2026. תגמול שובריBuyMe - הם ניתנים למימוש במגוון בתי עסק ויוכלו לעזור בקניה של כל מוצר שעולה על הדעת – ריהוט (לדוגמה ניתן לרכוש מחברת "כתר" ועד "Golf&co") , מוצרי חשמל (לדוגמה מרשתות "א.ל.מ ו"מחסני חשמל"), ציוד ספורט ושטח, כלי מטבח ורשתות מזון. עבור השתתפות של כל חניך, המכינה תתוגמל ב200 שח בתווי BuyMe. לדוגמה, מכינה שמשתתפים בה 25 חניכים, תקבל 25 תווי BuyMe, בסכום כולל של 5000 שח. חניכים שישתתפו רק בחלק מהמפגשים יזוכו בחלק היחסי, לדוגמה אם חניך ישתתף רק בשני מפגשים מכל סיבה שהיא, המכינה תתוגמל עבורו ב100 שח. בנוסף, ניתן לתאם הרצאות העשרה ללא עלות לחניכים עם פרופ' גלית יובל, פרופ' יערה ישורון וארגמן בל מאיר, לפי מידת העניין של המכינה. במילה על כל תוכן - פרופ' גלית יובל, עוסקת בשאלה "כיצד אנחנו מזהים פרצופים". פרופ' יערה ישורון עוסקת ב"מנגנונים המוחיים של איך אנחנו מפרשים את העולם". ארגמן בל מאיר עוסקת ב"מה גורם לנו לחקות (תנועות גוף) את האנשים שסביבנו". ליווי והדרכה מכינות שיימצאו מתאימות להשתתפות בפרויקט יוזמנו להשתתף במפגש זום לצוות המכינה בלבד (ראש/ת מכינה, מדריכים ומנהלים) בשבוע בראשון של אוגוסט, בתיאום אישי מול מנהלת הפרויקט (ארגמן). במפגש יינתנו הסברים מפורטים על מבנה הפעילות, ההיערכות הנדרשת, והתועלות החינוכיות של הפרויקט. בסיום השנה תתקיים פגישה מסכמת עם כל אחת מהמכינות לצורך הצגת ממצאים ראשוניים ודיון על התובנות שנאספו. יתרונות למכינה - דו"ח מסכם מותאם אישית עם תובנות על תהליכים קבוצתיים ואישיותיים: בתור אנשי החינוך, כולכם מרגישים שהחניכים עוברים מסע כלשהו במהלך השנה. בפרויקט הנוכחי, אנחנו נכמת במספר מדדים את התהליך הזה על ידי מדידה חוזרת של מאפיינים כמו מסוגלות עצמית, מנהיגות, תכונות אישיות ודפוסי תקשורת. כך, נוכל לאפיין את השינוי במדדים האלו לאורך השנה ולספק תובנות על התהליך האישיותי שעוברים החניכים. בנוסף, אנו נשתמש בשיטות חישוביות מתקדמות שיעזרו לנו לחשוף – מי נהיה דומה למי? למשל, האם חניך בעל מסוגלות עצמית חזקה בתחילת השנה, סוחף אחריו חברים לאורך השנה? או שמא חניך שעשה את השינוי ממסוגלות עצמית נמוכה לגבוהה הוא דווקא זה שיהיה מרכז העניינים? זוהי דוגמה לשאלה קטנה מתוך רשימה ארוכה של ממצאים שנוכל לספק, במטרה שיעזרו לאפיין את התהליך האישיותי והחברתי שעוברים החניכים, ולקדם למידה ופיתוח לשנים הבאות. הרשמה לבדיקת התאמה והצטרפות לפרויקט, יש לשלוח מייל לארגמן עד לתאריך 01 באוגוסט 2025: ארגמן בל מאיר, אוניברסיטת תל אביב ✉ argamanbell@mail.tau.ac.il 0543054635
הורדה

פרטי קשר

שם איש / אשת קשר: ארגמן בל מאיר

טלפון ליצירת קשר: 0543054635

כתובת דוא"ל ליצירת קשר: argamanbell@mail.tau.ac.il

הצעות נוספות מסוג